Ochronniki słuchu są najprostszym i najszybszym sposobem ochrony przed szkodliwymi skutkami oddziaływania hałasu w miejscu pracy. Najnowsze technologiczne rozwiązania firmy 3M umożliwiają optymalne dopasowanie odpowiedniego ochronnika z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb pracownika.
W Polsce od wielu lat istnieją instrumenty prawne obligujące pracodawców do podejmowania działań mających na celu minimalizowanie ryzyka zawodowego związanego z hałasem w miejscu pracy. W myśl rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 roku pracodawca ma obowiązek „zapewnić ochronę pracowników przed zagrożeniami związanymi z narażeniem na hałas”. Nierzadko zdarza się, że mimo zastosowania możliwych rozwiązań technicznych i organizacyjnych poziom hałasu nadal przekracza dopuszczalne normy, wtedy niezwykle ważne jest zaopatrzenie pracowników w indywidualne ochronniki słuchu, dobrane do poziomu decybeli oraz cech indywidualnych pracowników.
Naukowcy z firmy 3M opatentowali algorytmy, które pozwalają na analizę natężenia dźwięku wewnątrz kanału słuchowego. Ta procedura testowania różni się od innych systemów dostępnych na rynku tym, że dostarcza dokładne ilościowe dane, które nie opierają się wyłącznie na subiektywnych odpowiedziach pracownika. Dzięki systemowi weryfikacji ochrony słuchu 3M™ E-A-RFit™ zaledwie w 8 sekund można precyzyjnie dobrać optymalną ochronę dla każdego z pracowników.
Jak to działa?
System 3M™ E-A-RFit™ składa się m.in. z testowych wkładek przeciwhałasowych, które pracownik sam umieszcza w kanale słuchowym i mikrofonu, który mierzy poziom natężenia dźwięku dla siedmiu standardowych częstotliwości (od 125 Hz do 8000 Hz) z uwzględnieniem zastosowanej wkładki dla każdego ucha z osobna Opatentowany system i zastrzeżone algorytmy pozwalają na szybką analizę danych i ustalenie Indywidualnego Wskaźnika Tłumienia (PAR, ang. Personal Attenuation Rating), który określa poziom redukcji hałasu dla konkretnej wkładki przeciwhałasowej u konkretnego pracownika.
- Indywidualny Wskaźnik Tłumienia pomaga dokładnie oszacować na ile efektywna jest ochrona słuchu zapewniana przez pracodawcę swoim pracownikom w konkretnym środowisku pracy – tłumaczy Marta Kapała z 3M Poland - Rezultaty testów są łatwe do analizy. Należy porównać oceny określone dla różnych testowych wkładek i wybrać najlepsze rozwiązanie. Uzyskane wyniki każdej próby są dodatkowo dokumentowane w formie elektronicznej i papierowej, tak aby łatwo było z nich korzystać w przyszłości.
Istnieją trzy sposoby na włączenie Systemu Weryfikacji Słuchu 3M™ E-A-RFit™ do programu ochrony słuchu pracownika w miejscu pracy:
100% podejście
Każdy znajdujący się w danej grupie ryzyka zawodowego zostanie poddany badaniu systemem. Częstotliwość badania może zmieniać się w zależności od ekspozycji na hałas. Badanie zostanie przeprowadzone na wybranej grupie krytycznej:
Ekspozycja na hałas (>95dB TWA)
Indywidualna wrażliwość pracowników
Badanie zostanie przeprowadzone na losowo wybranych pracownikach.
Selektywne podejście
Losowo wybrani pracownicy
Zestaw 3M™ E-A-RFit™ zawiera głośnik i stojak, dualny mikrofon, kabel USB, kabel zasilania, model rolowania wkładek, testowe ilości wkładek przeciwhałasowych oraz oprogramowanie.
Źródło: Euro RSCG Sensors - Informacja prasowa
dodano: 23:02, 16.2.2012